JAK PRACUJEMY Z KOBIETAMI W VITALL CLINIC?

Każda wizyta uwzględnia badanie, pracę manualną oraz terapię ruchem. W zależności od dysfunkcji, pacjentki otrzymują zadania do pracy własnej w domu. W gabinecie stosuję PelviFly, Compex i USG. W terapii schorzeń kobiecych niezwykle istotna jest systematyczność i dobre nawyki na co dzień. Celem naszej terapii jest zwiększenie świadomości ciała, ulga w dolegliwościach, a przede wszystkim powrót do pełnej funkcji i ulubionych aktywności ruchowych oraz poprawa jakości życia. Odbudowa funkcji ściany brzucha przy rozejściu mięśnia prostego, powrót funkcji mięśni dna miednicy czy zmniejszenie napięcia tkanek to proces, który wymaga pracy także poza gabinetem fizjoterapeuty. W niektórych przypadkach wskazana będzie szersza diagnostyka lekarska. Pracuję w zespole specjalistów, aby holistycznie pomagać pacjentom.
Poniżej znajdziesz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania i poznasz nasz system pracy z pacjentem

Czym zajmuje się fizjoterapia uroginekologiczna?

Fizjoterapia uroginekologiczna zajmuje się poprawą i odbudową funkcji struktur dna miednicy, miednicy mniejszej oraz jamy brzusznej. Jest to terapia dedykowana kobietom. Uzupełnia leczenie ginekologiczne, ale nie jest tym samym! Fizjoterapeuta pracuje z funkcją, uczy dobrego dla ciała ruchu. Fizjoterapia uroginekologiczna pomoże przy osłabieniu mięśni dna miednicy, w nietrzymaniu moczu, przy obniżeniu narządów (także jako przygotowanie do zabiegu), przy bolesnym współżyciu, w bolesnym miesiączkowaniu, po traumatycznym porodzie lub zabiegach ginekologicznych, po urazach, w rozejściu mięśnia prostego brzucha, po operacjach, ale też przy nadmiernym napięciu u bardzo aktywnych, zdrowych osób.

Kiedy zgłosić się do fizjoterapeuty uroginekologicznego?

• Przed ciążą, aby przygotować ciało do czasu wielu zmian biomechanicznych i układowych
  • W ciąży, aby przygotować się do bezpiecznego porodu lub zmniejszyć dolegliwości bólowe kręgosłupa, miednicy oraz innych okolic
  • Po porodzie, aby pomóc w regeneracji oraz w bezpieczny sposób wrócić do formy
  • W okolicach menopauzy, kiedy wraz ze zmianami hormonalnymi pojawiają się objawy ze strony układu moczowego i pęcherza
  • Przy objawach nietrzymania moczu
  • Przy dysfunkcjach dna miednicy (zespoły bólowe, obniżenie narządów lub ścian pochwy)
  • Po zabiegach chirurgicznych (m.in. aby uruchomić bliznę)
  • Po leczeniu onkologicznym
  • W każdej sytuacji, kiedy występują zmiany napięciowe, dolegliwości bólowe lub zaburzenie funkcji struktur jamy brzusznej i miednicy, a diagnostyka lekarska wyklucza choroby narządowe

Jak można pracować w ciąży i dlaczego warto zacząć już przed porodem?

Terapia w ciąży obejmuje techniki i ćwiczenia rozluźniające i przygotowujące ciało do porodu. Praca manualna w ciąży przynosi ulgę w  zgadze i refluksie, dolegliwościach bólowych kręgosłupa, kości ogonowej, stawów krzyżowo-biodrowych i rozejściu spojenia łonowego. Przygotowanie do ciąży pozwala wyprowadzić dysfunkcje posturalne, zanim nałożą się na nie zmiany następujące w ciąży. Dobre nawyki i zdrowy ruch jako profilaktyka przed ciążą pomagają zmniejszyć lub uniknąć niekorzystnych zmian po porodzie.

Na czym polega wizyta poporodowa?

Podczas wizyty poporodowej zbierany jest szczegółowy wywiad nt. aktualnego stanu zdrowia i dolegliwości, przebiegu porodu (oraz wcześniejszych porodów), karmienia piersią, dolegliwości ze strony układu moczowego i nawyków toaletowych, ewentualnych zabiegów chirurgicznych, aktywności fizycznej oraz przeprowadzona jest ocena funkcjonalna postawy, wzorca oddechowego, ściany brzucha wraz z USG i ocena kliniczna jamy brzusznej. W przypadku porodu drogami natury oceniana jest funkcja mięśni dna miednicy (jakość tkanek, położenie narządów, ocena blizny krocza) a jeśli poród odbył się przez cięcie cesarskie, oceniane są dolegliwości bólowe, elastyczność i mobilność blizny. Każda pacjentka otrzymuje wskazówki dotyczące aktywności i działań prozdrowotnych na co dzień. Jeśli w badaniu zdiagnozowane są zaburzenia funkcjonalne lub pacjentka zgłasza dolegliwości bólowe, kontynuujemy terapię w gabinecie. Wizyty poporodowa to pierwszy krok w powrocie do aktywności fizycznej po porodzie. Najlepiej zgłosić się po połogu, około 6 tygodnia od porodu, najlepiej po wizycie u lekarza ginekologa, o ile nie dzieje się nic niepokojącego. W uzasadnionych przypadkach możemy zacząć pracę wcześniej.

Dla kogo przeznaczona jest terapia blizny?

Z blizną należy pracować po cięciu cesarskim, innych zabiegach chirurgicznych (w każdej okolicy ciała!), w tym laparoskopowych oraz po nacięciu lub pęknięciu krocza. Praca z blizną uruchamia ślizg warstw tkanek, odprowadza obrzęki i zastoje limfatyczne, poprawia czucie, przywraca prawidłowe napięcie tkanek, poprawia wygląd operowanej okolicy, zmniejsza odległe i pozornie niekojarzące się z blizną dolegliwości – bóle odcinka lędźwiowego, bóle głowy, objawy z układu pokarmowego, zaburzenie funkcji ruchowych w ujęciu globalnym.

Jak pracujemy z rozejściem mięśnia prostego brzucha?

Rozejście mięśnia prostego brzucha objawia się często uwypukleniem kresy, tzw. stożkiem na ścianie brzucha, czasami także osłabioną skórą i tkankami głębiej – są wiotkie, często z rozstępami, a cały brzuch jest powiększony, wyglądający „jak w ciąży”. Ściana brzucha nie pełni swojej funkcji, bardzo często obciążone są jelita, dno miednicy i kręgosłup. W terapii stosuję techniki osteopatyczne, pracę powięziową oraz trening medyczny w oparciu o badanie kliniczne oraz USG. Poza pracą w gabinecie pacjentki otrzymują zadania do domu. Terapia rozejścia to nie tylko czas wizyty – to nawyki poza gabinetem i codzienny dobry ruch. Pracujemy nad zmianą wzorców ruchowych, świadomością ciała, oddechem i postawą. W utrzymaniu efektów pracy manualnej pomocny będzie również kinesiotaping. Po zakończeniu terapii w gabinecie pacjentki mają zleconą bezpieczną dla siebie aktywność fizyczną.

OFERUJEMY PEŁNĄ OFERTĘ ZABIEGÓW Z ZAKRESU FIZJOTERAPII KOBIET

VITALL CLINIC - ZADBAJ Z NAMI O SWOJE ZDROWIE

FizjoterapiaKobiet_img
Terapia rozejścia mięśnia prostego brzucha
FizjoterapiaKobiet_img
Fizjoterapia uroginekologiczna w obniżeniu ścian pochwy, obniżeniu narządów rodnych, nietrzymaniu moczu
FizjoterapiaKobiet_img
Terapia blizn po CC i zabiegach chirurgicznych
FizjoterapiaKobiet_img
Ocena poporodowa dna miednicy i brzucha
FizjoterapiaKobiet_img
Terapia dla kobiet w ciąży (zespoły bólowe kręgosłupa i miednicy, ból i rozejście spojenia łonowego)
Terapia wisceralna (trzewna)
FizjoterapiaKobiet_img
Terapia w zespołach bolesnego miesiączkowania i w endometriozie
Terapia w bolesnym współżyciu
Terapia w zaburzeniach płodności
Leczenie zespołów bólowych kręgosłupa i miednicy u kobiet
Trening mięśni dna miednicy
Trening medyczny i Pelvic Floor Safe
FizjoterapiaKobiet_img
Diagnostyka, terapia i trening z PelviFly
Leczenie zespołów bólowych kręgosłupa i miednicy u kobiet

O NAS

VITALL CLINIC - WSPÓŁPRACUJEMY Z NAJLEPSZYMI

FizjoterapiaKobiet_Małgorzata
Dr n. med. Małgorzata Jachacz-Łopata

fizjoterapeutka uroginekologiczna, absolwentka Śląskiego Uniwersytetu Medycznego, doktoryzowała się na Wydziale Lekarskim SUM w Katowicach oraz w Sahlgrenska Akademin w Goteborgu (Szwecja). Szkoli i edukuje nt. zdrowia kobiety. Instruktor Jogi oraz Pilates.
Współautorka koncepcji Femme Medica – szkoleń z zakresu fizjoterapii uroginekologicznej, DRA (rozejścia mięśnia prostego brzucha) i blizny oraz projektu Pelvic Floor Safe – treningu bezpiecznego dla miednicy.
Współautorka książek „Rozejście mięśnia prostego brzucha – terapia kompleksowa” wyd. MedPharm oraz „Wellness, SPA i anti-aging” wyd. PZWL.

Zobacz jak pracujemy

ZOBACZ, CO JEST WAŻNE

VITALL CLINIC - ZDROWIE KOBIET NA PIERWSZYM MIEJSCU

NIE BAGATELIZUJ SWOJEGO ZDROWIA