Fitoterapia, zielarstwo

Specjalista VitallClinic

Katarzyna Gruisen

Zielarka/fitoterapeutka

Z mojego rodzinnego domu wyniosłam zamiłowanie do natury i czerpanie z jej zasobów tego co najlepsze dla naszego zdrowia. Pamiętam zapach suszonego bzu, szałwii, dzikiej róży, rumianku, nostrzyka, dziurawca i soku z dzikich malin, ciemnych nalewek z propolisu i łupin orzechów…           Mój ś.p. ojciec – beskidzki góral – uparcie leczył mnie i mojego brata (obecnie lekarza), a później nasze dzieci prawie wyłącznie metodami naturalnymi.

Przez ponad 20 lat prowadziłam Poradnię Rehabilitacyjno-Dietetyczną w Klinice św. Łukasza w Bielsku-Białej. Byłam prekursorem na bielskim rynku wprowadzania produktów orkiszowych w dietetyce (marka „Dieta św.Hildegardy”) co zaowocowało obroną pracy dyplomowej pod kierownictwem prof. Elżbiety Pisulewskiej pt.: „Porównanie składu chemicznego pszenicy w wybranych odmian orkiszu”.

Wykształcenie:

Absolwentka Akademii Wychowania Fizycznego w Krakowie – kierunek Rehabilitacja

Absolwentka Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie – studia podyplomowe „Uprawa i wykorzystanie ziół i roślin alternatywnych”

Kursy zawodowe ukończone egzaminem:

Zielarz-Fitoterapeuta – IMK w Katowicach

„Fitoterapia Szczegółowa” – pod kierownictwem dr Henryka Różańskiego

„Terapie Biologiczne” – pod kierownictwem dr Henryka Różańskiego

„Polskie rośliny w medycynie ekstremalnej i w okresie głodu” – pod kierownictwem dr Henryka Różańskiego

„Medycyna św.Hildegardy z Bingen”

Lubię rozmawiać z ludźmi,  gotować, jeść, podróżować po wschodniej Polsce i zbierać zioła, grać na pianinie, robić naturalne kosmetyki dla przyjaciół, odtwarzać przedwojenne leki, czytać wspomnienia i wiele innych rzeczy :).

Moje motto  to słowa nestora polskiego ziołolecznictwa  profesora Aleksandra  Ożarowskiego:

„Należy z całym naciskiem stwierdzić, że nie ma jakiegokolwiek działania antagonistycznego między lekiem roślinnym a syntetycznym. Właściwe zastosowanie leku syntetycznego i roślinnego zależy tak od rodzaju fazy schorzenia , jak i wiedzy terapeutycznej lekarza. Są schorzenia, np. ostra i przewlekła niewydolność krążenia, w której lek roślinny jest lekiem podstawowym – glikozydy nasercowe, a lek syntetyczny pomocniczym. W większości jednak przypadków podajemy w fazie ostrej lek syntetyczny, aby następnie podawać leki roślinne łagodnie działające, charakteryzujące się na ogół zarówno małą toksycznością ogólną, jak i narządową. Wzajemne powiązanie i uzupełnienie może być różne i tak lek roślinny możemy podawać jako pomocniczy , uzupełniający, zapobiegający, a nawet jako czynnik synergiczny lub potencjalizujący działanie leku podstawowego, pochodzenia syntetycznego.”

Zioła są zawsze bezpiecznym lekiem jeśli zapamiętamy słowa Paracelsusa: „Wszystko jest trucizną i nic nie jest trucizną.”

Wizyta u fitoterapeuty

Pierwsza konsultacja

150 zł

Kolejna wizyta

100 zł

Fitoterapia, zielarstwo

Fitoterapia* (*usługa niemedyczna)

Fitoterapia znane też jako zielarstwo, to jedna z najstarszych dziedzin medycyny naturalnej polegająca na wykorzystaniu surowców i przetworów roślinnych do wywoływania korzystnych zmian w funkcjonowaniu organizmu.

Może z powodzeniem wspomagać leczenie metodami medycyny konwencjonalnej prawie we wszystkich schorzeniach.

Podstawowe zasady terapii ziołami:

• Ziołolecznictwo wspomaga medycynę konwencjonalną, a nie zastępuje jej.
  • Kuracja ziołowa nie może być prowadzona bez postawionej diagnozy przez lekarza.
  • Zalecenia lekarza prowadzącego są priorytetowe.
  • Zioła o silnym działaniu mogą być zastosowane tylko po skonsultowaniu z lekarzem ponieważ mogą wchodzić w interakcje z lekami syntetycznymi.
  • Zalecane mieszanki ziołowe nie mogą być przekazywane innym osobom, ponieważ są dobierane indywidualnie do objawów i przeciwwskazań dla danego pacjenta.
  • Nie wolno przekraczać zaleconych dawek. Wiele substancji czynnych ma silne działanie.
  • Zioła należy przygotować zgodnie z opisem na opakowaniu lub dołączonej informacji.
  • Zioła należy przechowywać w szklanym słoju w ciemnym pomieszczeniu (spiżarnia, szafka kuchenna itp.).
  • Okres leczenia ziołami nie może trwać bez przerwy. Nawet „słabo” działające zioła po dłuższym stosowaniu mogą powodować niepożądane następstwa, np. długie picie rumianku często wywołuje zaburzenia w menstruacji; przetwory ze skrzypu powodują zaburzenia wchłaniania witaminy B1 itd.
  • Najcześciej zalecany czas picia ziół to 4-12 tygodni. Niektóre kuracje trwają 2 tygodnie, a niektóre nawet pół roku. To samo dotyczy dawkowania dziennego i postaci preparatu (napar, odwar, macerat, intrakt alkoholowy, nalewka itd.). Dawkowanie jest ustalane miedzy innymi w zależności od wagi ciała, wieku i chorób współistniejących pacjenta.

Terapia ziołami jest szczególnie przydatna w następujących przypadłościach:

CHOROBY UKŁADU POKARMOWEGO
choroba wrzodowa, podrażnienie przełyku, refluks, biegunki, zaparacia, wzdęcia, brak apetytu, nerwica żołądka, przewlekły nieżyt żołądka

CHOROBY WĄTROBY, DRÓG ŻÓŁCIOWYCH I TRZUSTKI,
kamica żółciowa oraz stan po usunięciu woreczka żółciowego

CHOROBY PRZEMIANY MATERII
cukrzyca, otyłość, niedożywienie, dna moczanowa

CHOROBY UKŁADU MOCZOWEGO:
stany zapalne dróg moczowych
kamica moczowa
przerost gruczołu krokowego

CHOROBY KOBIECE
zaburzenia miesiączkowania (bolesne, nieregularne, skąpe, nadmierne)
klimakterium
zespół napięcia przedmiesiączkowego

CHOROBY UKŁADU ODDECHOWEGO
zapalenie zatok
przewlekły nieżyt oskrzeli
nawracające infekcje dróg oddechowych

CHOROBY UKŁADU KRĄŻENIA
nerwica serca
nadciśnienie lub podciśnienie
miażdżyca naczyń obwodowych
żylaki

CHOROBY NARZĄDU RUCHU
osteoporoza
osteomalacja
zwyrodnienia stawów
zapalenia przyczepów ścięgnistych
po urazach i złamaniach
bóle mięśni i stawów
Morbus Pageti
pomocniczo w rehabilitacji narządu ruchu (zioła do okładów, do kąpieli)

CHOROBY NEUROLOGICZNE
akroparestezje
choroba Ménièra
Nerwobóle
rwa kulszowa
Stwardnienie rozsiane
nużliwość mięśni

oraz w wielu chorobach skórnych, autoimmunologicznych (łuszczyca, RZS, ZZSK itd.), okulistycznych, gardła i krtani, nerwicach lękowych, bezsenności, obniżeniu nastroju, wyniszczeniu organizmu po ciężkich chorobach, boreliozie itd.