Na czym polega coaching?
Zazwyczaj pracujemy w metodologii 8 spotkań tzw. „sesji coachingowych” po 60 min każda. Odstępy między sesjami min 2-3 tygodnie. Pomiędzy sesjami Pacjent ma bardzo konkretne zdania do wykonania lub wdrożenia w swoją realność zawodową lub osobistą.
Całość tworzy coś, co nazywamy „procesem coachingowym”.
Na pierwszym spotkaniu ustalamy obszary nad którymi będziemy pracować w toku całego procesu coachingowego. Tworzymy tzw. kontrakt. Poprzez kontrakt dbam o to, żeby proces coachingowy dotyczył tego co dla Klienta jest ważne i co tak naprawdę chce osiągnąć. Dzięki kontraktowi możemy też sprawdzić efekty. Kontrakt pozwala określić „port, do którego mamy płynąć” w trakcie sesji.
Każda sesja coachingowa (60 min) przebiega według określonej struktury, która sprzyja wprowadzaniu zmian, nawyków w życiu Pacjenta.
Każda sesja zaczyna się od określenia, tego jaki rezultat chciałby osiągnąć Pacjent na koniec spotkania. Rezultat powinien być określony w obszarze, na który Pacjent ma wpływ. Powinien również pasować do innych celów (szczególnie tych ustalonych na początku procesu) tego już pilnuje coach. Następnie przechodzimy do poszukiwania rozwiązań poprzez tworzenie doświadczenia. W tym kroku Pacjent poszukuje najlepszych dla siebie rozwiązań, a coach go w tym wspiera zadając tzw. mocne pytania lub proponując użycie różnych narzędzi, ćwiczeń lub technik. Dzięki temu w głowie Pacjenta, tworzy się coś na kształt „wyobrażenia rozwiązania swojego problemu”. Kolejnym krokiem jest stworzenie planu działania. Wizję rozwiązania należy przełożyć na konkretne kroki postępowania, na realny plan. Ważne jest, aby Pacjent szczegółowo zaplanował przynajmniej trzy pierwsze kroki lub kroki które podejmie w najbliższym czasie. Na koniec spotkania Klient musi mieć jasność – co zrobi i w jakiej kolejności.
Na ostatniej sesji robimy podsumowanie całego procesu coachingowego (wszystkich 8 sesji)
Na podsumowaniu całości procesu odwołujemy się kontraktu ustalonego na pierwszej sesji. Oceniamy wspólnie z to, co udało się wypracować, wdrożyć, zmieniać jak te zmiany wpływają inne obszary życia klienta. Zastanawiamy się co dalej. Pacjent decyduje się czy ma potrzebę kontynuacji procesu. Bardzo ważnym aspektem coachingu jest nieuzależnienie od siebie klienta.